Με γερμανική ρήτρα η συμφωνία “εξόδου” αν αποχωρήσει το ΔΝΤ

Με γερμανική ρήτρα η συμφωνία “εξόδου” αν αποχωρήσει το ΔΝΤ

Κομμάτι – κομμάτι σχηματίζεται το παζλ της συμφωνίας για την επόμενη μέρα μετά την ολοκλήρωση του τρίτου προγράμματος.

Τα “νέα” στοιχεία στη διαδικασία αυτή είναι αφ’ενός η αλλαγή στάσης της Ευρωζώνης απέναντι στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και αφ’ ετέρου η συνεργασία των δύο ευρωπαϊκών θεσμών Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (ESM) και Κομισιόν για την συγκρότηση των όρων που θα πρέπει να καλύπτει η τελική συμφωνία.

Κοινοτικός αξιωματούχος διευκρινίζοντας τα δύο αυτά στοιχεία χθες στις Βρυξέλλες έκανε φανερή την αλλαγή στάσης έναντι του ΔΝΤ αλλά και των όρων που θα πρέπει να τηρηθούν σε περίπτωση αποχώρησής του.

Οι διαφορές μεταξύ Κομισιόν και ΔΝΤ όσον αφορά τις εκτιμήσεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας τα αμέσως επόμενα χρόνια παραμένουν μεγάλες. Με την διαφορά ότι αυτή την φορά και ενόψει της ολοκλήρωσης του προγράμματος, στην Κομισιόν ετοιμάζονται να επιμείνουν στις δικές τους (περισσότερο αισιόδοξες) εκτιμήσεις και να απορρίψουν ενδεχόμενο βέτο του ΔΝΤ. Βέβαια, όπως αναφέρεται από πλευράς στελεχών του ΥΠΟΙΚ στην Αθήνα, θα είναι εξαιρετικά δύσκολο στο ΔΝΤ να πείσει για την ακρίβεια των προβλέψεών του όταν θα έχουν δημοσιοποιηθεί τα οριστικά στοιχεία του 2017 και το πρώτο τρίμηνο του 2018 που θα διαψεύδουν έμπρακτα τις εκτιμήσεις του Ταμείου το οποίο, όπως αναφέρουν στην Κομισιόν, αρνείται να δημοσιοποιήσει τα μοντέλα και τη μέθοδο των υπολογισμών του. Χαρακτηριστικό της στάσης της Κομισιόν είναι ότι έχει… αποφασίσει να προβάλει με τρόπο που είχε αποφύγει μέχρι τώρα τα επανειλημμένα λάθη των εκτιμήσεων του ΔΝΤ τα προηγούμενα χρόνια…

Σε περίπτωση που το ΔΝΤ αποφασίσει να μην ενεργοποιήσει τη ρήτρα συμμετοχής του στο πρόγραμμα για το εναπομείναν μικρό διάστημα των 2-3 μηνών μέχρι το τέλος του προγράμματος, τότε το εναλλακτικό πλαίσιο – το οποίο έχουν απαιτήσει με ανελαστικό τρόπο από την γερμανική κυβέρνηση – θα πρέπει να ενισχυθεί από ρήτρες μη αναστρεψιμότητας των μεταρρυθμίσεων που θα έχουν συμφωνηθεί στη διάρκεια του τρίτου προγράμματος.

Οι ρήτρες αυτές θα πρέπει αφ’ ενός να υιοθετούνται με την λογική της σταθερής δέσμευσης στο αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα πρέπει να καταθέσει η κυβέρνηση τον Απρίλιο ή στις αρχές Μαΐου και αφ’ ετέρου να διασφαλίζεται ο έλεγχος της εφαρμογής του από το πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας που επεξεργάζεται ήδη ο ESM και η Κομισιόν και το οποίο θα ενεργοποιηθεί υπό την αναθεωρημένη μορφή του Συμφώνου Σταθερότητας.

Όπως εξήγησαν δύο αρμόδιοι κοινοτικοί αξιωματούχοι χθες στις Βρυξέλλες δεν πρόκειται για ένα νέο πρόγραμμα, αφού άλλωστε δεν θα συμπεριλαμβάνει χρηματοδότηση, αλλά θα καλύπτεται όσο αφορά τον έλεγχο και την εποπτεία από όλα τα διαθέσιμα εργαλεία (Regulation 472/2013).

Στο πλαίσιο αυτό, όπως έγραψε χθες το Capital.gr, θα ενταχθεί η ενεργοποίηση των υπολοίπων χρημάτων του δανείου (περί τα 27 δισ. ευρω) για την υλοποίηση του πακέτου των μεσοπρόθεσμης διάρκειας μέτρων παρέμβασης για την περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους όπως είχε αποφασισθεί στο Eurogroup του Ιουνίου 2017. Το πακέτο αυτό έχει στόχο να οδηγήσει σε περαιτέρω ελάφρυνση του χρέους κατά 25% του ΑΕΠ σε συνδυασμό με την πρόωρη εξόφληση του δανείου του ΔΝΤ, με την επιμήκυνση της διάρκειας λήξης του δανείου από τον EFSF και την διασφάλιση επιτοκίου της τάξης του 1% περίπου.

Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρεται αρμοδίως, όλα τα μέρη από την πλευρά της Ευρωζώνης στοχεύουν στην ομαλή ολοκλήρωση του προγράμματος έγκαιρα με ή χωρίς το ΔΝΤ αλλά με την προϋπόθεση ότι η ελληνική οικονομία θα λειτουργήσει τα επόμενα χρόνια υπό την ασφυκτική ρήτρα εποπτείας για τις ήδη ψηφισμένες μεταρρυθμιστικές αλλαγές.
capital.gr