Νέες επενδύσεις στο «Ελ. Βενιζέλος» φέρνει η εκτόξευση της επιβατικής κίνησης

Νέες επενδύσεις στο «Ελ. Βενιζέλος» φέρνει η εκτόξευση της επιβατικής κίνησης

Νέες επενδύσεις δρομολογούνται στο αεροδρόμιο “Ελευθέριος Βενιζέλος” που εμφάνισε το 2017 την υψηλότερη, από ποτέ, επιβατική κίνηση, έχοντας διακινήσει 21,7 εκατ. άτομα (+8,6%) συγκριτικά με το 2016. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καταρρίπτει κάθε χρόνο το προηγούμενο ιστορικό υψηλό επιβατών, ενώ αύξησε, σε σχέση με το 2007, την επιβατική κίνηση κατά 31,5%.

Τα έργα επέκτασης

Το 2017 ο ΔΑΑ ξεπέρασε, κατά 2 εκατ. άτομα, την προβλεπόμενη από τη σύμβαση παραχώρησης του 1995,  κίνηση, η οποία είχε τοποθετηθεί σε 19,7 εκατ. επιβάτες. Πρόκειται για τάση που επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια, με το “Ελ. Βενιζέλος” να διακινεί περισσότερους κατά 714.634 και κατά 778.364 επιβάτες τις χρονιές 2016 και 2015, αντίστοιχα, συγκριτικά με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης.

Τα μεγέθη αυτά έχουν οδηγήσει στην εφαρμογή του άρθρου 19 του Ν.2338 που καθορίζει τις προϋποθέσεις για την επέκταση του αεροδρομίου, του σταθμού επιβατών, της δυναμικότητας του αεροδιαδρόμου και του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών.

Συγκεκριμένα, για την επέκταση του σταθμού επιβατών απαιτείται “ο συνολικός αριθμός των μεταφερόμενων αεροπορικώς επιβατών (αφίξεις συμπεριλαμβανομένων των τράνζιτ και αναχωρήσεις) που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο καθ’οιονδήποτε χρονική περίοδο 12 ημερολογιακών μηνών, να υπερβαίνει το 90% της, κατά το χρόνο αυτόν, υφιστάμενης ετήσιας προσδιοριζόμενης από τη μελέτη δυναμικότητας”.

Στο πλαίσιο αυτό, δρομολογούνται έργα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ που αναμένεται να ξεδιπλωθούν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Αυτά περιλαμβάνουν την επέκταση του terminal 1, του χώρου ελέγχου διαβατηρίων μη Σένγκεν χωρών και την υλοποίηση νέου χώρου στάθμευσης.

Ο ΔΑΑ έχει ήδη ολοκληρώσει επένδυση, ύψους 35 εκατ. ευρώ, με την οποία είναι σε θέση να υποδεχθεί 26 εκατομμύρια επιβάτες. Η αναβάθμιση οδήγησε στην αύξηση σε 11.000 τ.μ. των εμπορικών χώρων και στην προσθήκη 21 καταστημάτων των οποίων ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 126.

Σχετικά με την επέκταση της δυναμικότητας του αεροδιαδρόμου προβλέπεται ότι ο συνολικός αριθμός κίνησης σε αυτόν κατά τους τέσσερις ημερολογιακούς μήνες αιχμής (Μάιος-Αύγουστος), σε διάστημα δωδεκαμήνου,  θα πρέπει να υπερβαίνει για περισσότερες από 50 ημέρες το 90% της κατά το χρόνο αυτό υφιστάμενης ημερήσιας προσδιοριζόμενης κίνησης ή να υπερβαίνει για περισσότερες από 250 ώρες το 90% της κατά το χρόνο αυτό υφιστάμενης ωριαίας προσδιοριζόμενης (κίνησης) από τη μελέτη δυναμικότητας.

Για την επέκταση του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών, θα πρέπει για περισσότερες από 250 ώρες κατά τους τέσσερις μήνες αιχμής, σε διάστημα δωδεκαμήνου, να υπερβαίνει το 90% της υφιστάμενης ημερήσιας προσδιοριζόμενης κίνησης ή να υπερβαίνει για περισσότερες από 250 ώρες το 90% της κατά το χρόνο αυτό υφιστάμενης ωριαίας προσδιοριζόμενης (κίνησης) από τη μελέτη δυναμικότητας.

Πότε ολοκληρώνεται η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης

Στο στάδιο της λήψης εγκρίσεων από τις ευρωπαϊκές αρχές (Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού) βρίσκεται η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης του ΔΑΑ που προβλέπει τη χρονική επέκταση της ισχύος της έως το 2046. Το πράσινο φως από την Κομισιόν θα επιτρέψει την κύρωση της αναθεωρημένης σύμβασης από το Κοινοβούλιο, ώστε να ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής και η καταβολή, σε δύο δόσεις, του τιμήματος ύψους 600 εκατ. ευρώ.

Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία είναι συγκρατημένα αισιόδοξες ότι το οικονομικό κλείσιμο θα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου της χρονιάς.

Η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης – που θα “κλείσει” μέχρι το τέλος της χρονιάς – ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της πώλησης του ποσοστού 30% που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Η παρουσία στο “Ελευθέριος Βενιζέλος”, μέχρι το 2046, ενός κραταιού μακροπρόθεσμου επενδυτή, όπως το καναδικό fund PSP Investments (ελέγχει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου), θα αυξήσει σημαντικά την αξία του προς διάθεση 30%. Και σε συνδυασμό με τη σταδιακή ανακαίνιση των 14 περιφερειακών αερολιμένων και την περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, η υπεραξία του προς πώληση 30% του αεροδρομίου θα εκτοξευτεί, όπως αναφέρουν αναλυτές.

Το ΤΑΙΠΕΔ εκτιμά ότι, λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης, θα λάβουν χώρα στον αερολιμένα επενδύσεις συνολικού ύψους 2,35 δισ. ευρώ.

capital.gr